Het Postfilter is een landelijk register dat consumenten de mogelijkheid biedt om zich uit te schrijven voor
geadresseerde reclamepost van adverteerders waarmee zij geen klantrelatie hebben. Het systeem is
vergelijkbaar
met het
Bel-me-niet-register. Zodra iemand zich
registreert in het Postfilter, geeft hij of zij aan geen ongevraagde reclamepost meer te willen ontvangen
van
bedrijven
waar ze geen klant van zijn of waren.
Sinds 1 april 2021 is het voor afzenders die direct mail versturen verplicht om in hun reclame-uitingen te
verwijzen naar het Postfilter. Door dit te doen, informeert u de ontvangers
over hun recht om zich af te melden voor toekomstige ongevraagde post. Het niet naleven van deze verplichting
kan
resulteren in een boete.
De verwijzing naar het Postfilter moet duidelijk en toegankelijk zijn voor de ontvanger. Een voorbeeld van een
correcte verwijzing is:
"Geen reclamepost meer ontvangen? Op www.postfilter.nl kunt u zich afmelden voor reklamepost van adverteers
waarbij u geen klant bent."
Voor consumenten die een product bij u hebben gekocht, een dienst van u afnemen of op een andere manier een
klantrelatie
met u zijn aangegaan, gelden andere regels. In dergelijke gevallen mag u, zelfs als de klant zich heeft
geregistreerd in
het Postfilter, blijven communiceren via geadresseerde reclamepost. Dit komt omdat de consument in deze
situatie
bewust
een relatie met uw bedrijf is aangegaan.
Kortom, als u van plan bent om een direct mail te versturen met adressen die bestaan uit "niet-klanten",
is
het
essentieel
om eerst het Postfilter te raadplegen.
Raadpleeg tevens het nationaal overledenregister.nl voordat u een geadresseerde mailing verstuurd. Indien de
geadresseerde reeds overleden is, mag deze geen gepersonaliseerde drukwerk ontvangen. Ook niet als er sprake
was
van een
klantrelatie !