Woensdag 21 augustus 2024



Postfilter

Het Postfilter is een landelijk register dat consumenten de mogelijkheid biedt om zich uit te schrijven voor geadresseerde reclamepost van adverteerders waarmee zij geen klantrelatie hebben. Het systeem is vergelijkbaar met het Bel-me-niet-register. Zodra iemand zich registreert in het Postfilter, geeft hij of zij aan geen ongevraagde reclamepost meer te willen ontvangen van bedrijven waar ze geen klant van zijn of waren.

Sinds 1 april 2021 is het voor afzenders die direct mail versturen verplicht om in hun reclame-uitingen te verwijzen naar het Postfilter. Door dit te doen, informeert u de ontvangers over hun recht om zich af te melden voor toekomstige ongevraagde post. Het niet naleven van deze verplichting kan resulteren in een boete.

De verwijzing naar het Postfilter moet duidelijk en toegankelijk zijn voor de ontvanger. Een voorbeeld van een correcte verwijzing is:
"Geen reclamepost meer ontvangen? Op www.postfilter.nl kunt u zich afmelden voor reklamepost van adverteers waarbij u geen klant bent."

Voor consumenten die een product bij u hebben gekocht, een dienst van u afnemen of op een andere manier een klantrelatie met u zijn aangegaan, gelden andere regels. In dergelijke gevallen mag u, zelfs als de klant zich heeft geregistreerd in het Postfilter, blijven communiceren via geadresseerde reclamepost. Dit komt omdat de consument in deze situatie bewust een relatie met uw bedrijf is aangegaan.

Kortom, als u van plan bent om een direct mail te versturen met adressen die bestaan uit "niet-klanten", is het essentieel om eerst het Postfilter te raadplegen.
Raadpleeg tevens het nationaal overledenregister.nl voordat u een geadresseerde mailing verstuurd. Indien de geadresseerde reeds overleden is, mag deze geen gepersonaliseerde drukwerk ontvangen. Ook niet als er sprake was van een klantrelatie !

heeft u nog vragen...
Go Back>